Konsultacja fizjoterapeutyczna niemowląt
OBEJMUJE:
- Ocenę rozwoju psychoruchowego,
- Krótko i długoterminowe cele terapeutyczne
- Zalecenia do wykonania w warunkach domowych
Jak przygotować się do wizyty:
- maluch powinien być rozbudzony.
- dziecko powinno być około 30 min. po jedzeniu.
- rodzice mogą zastanowić się nad pytaniami, które chcieliby zadać terapeucie, pomocne może okazać się spisanie wszystkich pytań i wątpliwości na kartce, aby o niczym nie zapomnieć.
- proszę zabrać ze sobą dokumentację medyczną dziecka.
- nie należy planować wizyty bezpośrednio po szczepieniu. Najlepiej odczekać min. 3 dni, a w razie wystąpienia odczynu poszczepiennego do momentu ustąpienia zmian.
- dziecko nie powinno mieć gorączki ani żadnej infekcji.
- zabrać ze sobą pieluchę tetrową lub cienki kocyk.
- dobrze jest ubrać dziecko w łatwe do zdjęcia ubranko.
- nie zalecamy przychodzenia na wizytę (szczególnie pierwszą) z innymi dziećmi i osobami bezpośrednio niezainteresowanymi rehabilitacją.
Zaburza to skupienie uwagi rodzica i wzmaga stres. Pamiętajmy, że niemowlę doskonale odczuwa ,,język ciała’’ i emocje bliskich.
Przebieg wizyty:
- krótki wywiad dotyczący porodu, aktualnego funkcjonowania dziecka,
- obserwacja motoryki spontanicznej dziecka (najlepiej w samej pieluszce),
- badanie przez terapeutę rozwoju odruchowego, zakresu ruchu stawów oraz napięcia mięśniowego niemowlęcia,
- instruktaż pielęgnacyjny oraz ewentualne ćwiczenia domowe w razie potrzeby.
Objawy, które mogą niepokoić rodziców:
- słaba kontrola głowy,
- kierowanie główki w jedną stronę, spłaszczenie główki bądź widoczna asymetria twarzy (mniejsze oczko, policzek, itp.),
- nadmierne odchylanie główki,
- prężenie kończyn dolnych,
- brak podporu w leżeniu na brzuchu,
- stale zaciśnięte piąstki,
- asymetryczne ułożenie tułowia (w literę „C”, w „rogalik”),
- słaby, rozlany brzuch,
- wzmożone napięcie mięśniowe, które utrudnia ubieranie, przewijanie,,
- brak wykonywania aktywności ruchowej adekwatnej do wieku rozwojowego ( np. podpory, obroty, czworaki, siad, ),
- preferowanie jednej pozycji np. na plecach, płacz w pozycji na brzuchu.
- mała praca kończyn górnych, tzn. dziecko nie bawi się rączkami, nie wkłada rączek do buzi, bądź wkłada tylko jedną rączkę, nie wyciąga rączek do zabawek,
- mała aktywność kończyn dolnych, tzn. nie zgina nóżek i nie unosi do brzuszka.
Drodzy Rodzice, jeżeli chcecie dowiedzieć się, jak wspomóc rozwój ruchowy swojego Dziecka lub jeżeli coś niepokoi Was w rozwoju ruchowym Maluszka, zapraszam na wizytę. Wczesna interwencja zapobiega utrwalaniu się patologicznych wzorców, które blokują dalszy prawidłowy rozwój.