Konsultacja fizjoterapeutyczna niemowląt

OBEJMUJE:

  • Ocenę rozwoju psychoruchowego,
  • Krótko i długoterminowe cele terapeutyczne
  • Zalecenia do wykonania w warunkach domowych

 

Jak przygotować się do wizyty:

  • maluch powinien być rozbudzony.
  • dziecko powinno być około 30 min. po jedzeniu.
  • rodzice mogą zastanowić się nad pytaniami, które chcieliby zadać terapeucie, pomocne może okazać się spisanie wszystkich pytań i wątpliwości na kartce, aby o niczym nie zapomnieć.
  • proszę zabrać ze sobą dokumentację medyczną dziecka.
  • nie należy planować wizyty bezpośrednio po szczepieniu. Najlepiej odczekać min. 3 dni, a w razie wystąpienia odczynu poszczepiennego do momentu ustąpienia zmian.
  • dziecko nie powinno mieć gorączki ani żadnej infekcji.
  • zabrać ze sobą pieluchę tetrową lub cienki kocyk.
  • dobrze jest ubrać dziecko w łatwe do zdjęcia ubranko.
  • nie zalecamy przychodzenia na wizytę (szczególnie pierwszą) z innymi dziećmi i osobami bezpośrednio niezainteresowanymi rehabilitacją.

Zaburza to skupienie uwagi rodzica i wzmaga stres. Pamiętajmy, że niemowlę doskonale odczuwa ,,język ciała’’ i emocje bliskich.

 

Przebieg wizyty:

  • krótki wywiad dotyczący porodu, aktualnego funkcjonowania dziecka,
  • obserwacja motoryki spontanicznej dziecka (najlepiej w samej pieluszce),
  • badanie przez terapeutę rozwoju odruchowego, zakresu ruchu stawów oraz napięcia mięśniowego niemowlęcia,
  • instruktaż pielęgnacyjny oraz ewentualne ćwiczenia domowe w razie potrzeby.

Objawy, które mogą niepokoić rodziców:

  • słaba kontrola głowy,
  • kierowanie główki w jedną stronę, spłaszczenie główki bądź widoczna asymetria twarzy (mniejsze oczko, policzek, itp.),
  • nadmierne odchylanie główki,
  • prężenie kończyn dolnych,
  • brak podporu w leżeniu na brzuchu,
  • stale zaciśnięte piąstki,
  • asymetryczne ułożenie tułowia (w literę „C”, w „rogalik”),
  • słaby, rozlany brzuch,
  • wzmożone napięcie mięśniowe, które utrudnia ubieranie, przewijanie,,
  • brak wykonywania aktywności ruchowej adekwatnej do wieku rozwojowego ( np. podpory, obroty, czworaki, siad, ),
  • preferowanie jednej pozycji np. na plecach, płacz w pozycji na brzuchu.
  • mała praca kończyn górnych, tzn. dziecko nie bawi się rączkami, nie wkłada rączek do buzi, bądź wkłada tylko jedną rączkę, nie wyciąga rączek do zabawek,
  • mała aktywność kończyn dolnych, tzn. nie zgina nóżek i nie unosi do brzuszka. 

Drodzy Rodzice, jeżeli chcecie dowiedzieć się, jak wspomóc rozwój ruchowy swojego Dziecka lub jeżeli coś niepokoi Was w rozwoju ruchowym Maluszka, zapraszam na wizytę. Wczesna interwencja zapobiega utrwalaniu się patologicznych wzorców, które blokują dalszy prawidłowy rozwój.